close
تبلیغات در اینترنت
140 پوزیشن جنسی به صورت انیمیشن
کتاب عشق شیرین
140 پوزیشن جنسی به صورت انیمیشن
معرفی محیط های کتیا

آموزش نرم افزار کتیا

تاریخچه نرم افزار کتیا

 

مسیر: 
history-catia
موضوع: 
مقدمه
نوع محتوا: 
مقدمه و معرفی

شرکت فرانسوی Dassault Systemes توسط گروهی از مهندسان شرکت Dassault Aviation با هدف ایجاد نرم افزار طراحی سه بعدی بنیان نهاده شده و همزمان همکاری خود را با شرکت آمریکایی IBM آغاز و نرم افزاری با نام تجاری CATIA به مشتریان خود در صنایع هواپیما و اتومبیل سازی عرضه کرد.

شرکت Dassault Systemes در اوایل دستگاهی به نام CATI برای نقشه کشی دو بُعدی و ماشین‌کاری با کمک کامپیوتر ساخت و بعد ها این محصول به محیط سه بُعدی گسترش داده شد و در آن زمان با انجام پروژه ساخت مدل تونل باد برای یک شرکت هواپیما سازی که حداقل 6 ماه زمان نیاز داشت، در مدت 4 هفته به نتیجه رساند. با این دستاورد تحول بزرگی در طراحی، تحلیل و ساخت اتفاق افتاد.

ویرایش 4 کتیا در 1994 میلادی به بازار عرضه شد. که به علت حجم زیاد برنامه، تنها بر روی Work Station ها قابل اجزاء بود. در حال حاضر ایران خودرو از نگارش 4 کتیا استفاده می‌کند.

در سال 1997 شرکت Dassault Systemes برای کاربران سطح پایین نرم افزار WorkSolid را با قیمتی پایین‌تر به بازار عرضه کرد.

در سال 1999 شرکت Dassault Systemes نرم افزار CATIA V5 با قابلیتی کاملاً گسترده تر نسبت به CATIA V4 را به بازار جهانی ارائه کرد. ویرایش 5 آن که تحت ویندوز می‌باشد. نگارش 5 آن به حدی پر قدرت بود که حتی کاربران نگارش‌های قبل را متحیّر ساخت. نگارش 5 نه تنها امکانات گسترده 4 را حفظ کرده بود بلکه بر روی سیستم عامل ویندوز کاربرد داشت.

تاریخ آخرین انتشار

تاریخ اولین انتشار

آخرین ویرایش

نام / نسخه

January 2007

1993

R25

CATIA V4

February 2010

1998

R21

CATIA V5

May 2011

2008

R2012

CATIA V6


معرفی شرکت داسالت سیستمز

 

مسیر: 
introducing-dassault-systemes-company
موضوع: 
مقدمه
نوع محتوا: 
مقدمه و معرفی

شرکت Dassault Systemes در نهم ژوئن 1981 توسط گروهی از مهندسین شرکت هواپیما سازی Dassault Aviation با هدف ایجاد نرم افزاری برای طراحی محصولات به صورت سه بعدی، در کشور فرانسه تاسیس شد. در همان سال، توافق برای توزیع محصولات با شرکت آمریکایی فناوری اطلاعات IBM حاصل شد و نرم افزار این شرکت با نام تجاری CATIA به شرکت‌های سازنده اتومبیل و هواپیما عرضه شد.

اما هم اکنون با ایجاد نرم افزارهایی که توان ایجاد و مدیریت ماکت‌های دیجیتالی (Digital Mock-up) محصول را دارد؛ برنامه ریزی تمام مراحل تا ساخت را پوشش می‌دهند.

هدف شرکت Dassault Systems از ارائه نرم افزارهایی که هر کدام از آن‌ها را با عنوان یک راه حل و مجموعه آن‌ها را با عنوان راه حل‌های مدیریت چرخه تولید محصول (Product Lifecycle Management Solutions) پی ال ام معرفی کرده است توانمند کردن صنایع در زمینه های زیر می‌باشد:

  • خلق محصولاتی با کیفیت بالاتر و نو آوری بیشتر
  • طراحی و تولید محصولات با سرعت بیشتر برای پاسخگویی به تقاضای بازار
  • تولید محصولات با هزینه کمتر و به صرفه تر
  • ایجاد محصولاتی با کمترین خطر برای محیط زیست

طی همکاری این شرکت با صنایع بزرگ، متوجه علاقه صنایع به داشتن نرم افزارهایی با توانایی مدیریت ساخت و تولید محصولات شد. با تکیه بر این تفکر، شرکت Dassault Systems راه حل‌های نرم افزاری خود را توانمند کرد تا قادر به ایجاد ماکت‌های دیجیتالی شوند. ایجاد نمونه های مجازی به مشتریان شرکت Dassault Systems کمک می‌کرد تا هزینه ساخت نمونه واقعی و زمان تولید محصول را کاهش دهند.

در سال 2004 میلادی، Falcon 7X به عنوان اولین هواپیما با پلتفرم مجازی با استفاده از چنین نرم افزارهایی طراحی شد، بدون اینکه برای طراحی آن خطی بر روی کاغذ کشیده شده باشد. هم اکنون پروژه هواپیمای Boeing 787 با قراردادی که در اوایل سال 2004 بین شرکت Dassault Systems و شرکت Boeing بسته شده است با استفاده از روش‌های نوین ارائه شده توسط شرکت Dassault Systems در ایجاد ماکت‌های دیجیتالی، مراحل طراحی، ساخت و مونتاژ خود را طی می‌کند.

مرزهای همکاری Dassault Systems تنها به صنایع هواپیما و اتومبیل سازی محدود نمی‌شود و در کنار این‌ها، طیف‌های مختلفی از صنایع مونتاژ، صنایع تولید لوازم خانگی، الکتریکی و الکترونیکی و صنایع کشتی سازی را نیز پوشش داده شده است.

در سال 1997 شرکت Dassault Systems فعالیت‌های خود را در دو بخش متمرکز کرد؛ بخش Process-centric که هدف آن پشتیبانی فرآیند ساخت و تولید و بخش Design-centric که هدف آن توسعه روش‌های طراحی سه بعدی محصول است. در همین زمینه، نرم افزار SolidWorks برای طراحی سه بعدی محصول سه بعدی محصول به مشتریان عرضه شد. این نرم افزار برای طیفی از صنایع متوسط و کوچک طراحی شده است تا شرکت‌های این رده را نیز پوش دهد.

با توجه به اهداف شرکت Dassault Systems در توسعه راه حل‌های مدیریت چرخه تولید محصول، این شرکت، محصولات شرکت‌های دیگر را برای توسعه بخش Process-centric خریداری کرد. بر همین اساس در سال 1998، نرم افزار مدیریت محصول شرکت IBM را خریداری و از آن برای ایجاد ENOVIA برای مدیریت داده های محصول (Product Data Management – PDM) استفاده کرد.

با تأسیس شرکت SMARTEAM در سال 1999، SMARTEAM و ENOVIA سیستم‌هایی را با هدف مدیریت داده های محصول، یکپارچه سازی چرخه تولید محصول و ایجاد همکاری گروهی افراد و بخش‌های یک مجموعه کاری، ایجاد کنند

DELMIA در سال 2000 با هدف شبیه سازی مجازی ساخت و تولید با همکاری شرکت‌های Deneb (با تخصص شبیه سازی روبات؛ شرکت آمریکایی خریداری شده در سال 1997 توسط Dassault Systemes)، Safework با تخصص ایجاد مدل مجازی انسان؛ شرکت کانادایی خریداری شده در سال 2000 و Delta (با تخصص طراحی نرم افزارهای مدیریت فرآیند ساخت؛ شرکت آلمانی خریداری شده در سال 2000) ایجاد گردید. همچنین در سال 2003، داسالت سیستم شرکت فرانسوی Athys را که متخصص در ساخت نرم افزارهای کنترل ایستگاه‌های کاری خط تولید است خریداری کرد.

شرکت ABAQUS که در زمینه تحلیل با روش اجزای محدود (FEM) از سابقه زیادی (از سال 1978) برخوردار است نیز به تازگی خریداری شده است تا با استفاده از توانایی‌های این شرکت بسته جدیدی به نام SIMULA ایجاد شود. SIMULA یکی دیگر از محصولات شرکت داسالت سیستم می‌باشد. در SIMULA به صورت حرفه ای به توسعه مهندسی به کمک کامپیوتر (CAE) و آزمون مجازی محصول (virtual testing)پرداخته شده است.

در سال 1999 نسخه 5 (V5) مجموعه محصولات Dassault Systems به بازار معرفی شد. نسخه 5 با ایجاد نوآوری در پلات فرم مجموعه نرم افزارهای این شرکت باعث توسعه بیشتر مدیرت چرخه تولید محصول (PLM) شده است.

نرم افزارهای ارائه شده قبل از سال 1999 تحت سیستم عامل UNIX در نسخه V4 عرضه می‌شد؛ اما با افزایش توانایی کامپیوترهای شخصی (PC) و توانمند شدن سیستم عامل Windows، پلات فرم جدید محصولات Dassault Systems روی این سیستم عامل تحت نام نسخه V5 ایجاد گردید.

تمرکز بخش دیگری از فعالیت‌های Dassault Systems بر ارائه مجموعه ای از ابزار و روش‌هاست تا مشتریان آن‌ها بتوانند روش‌های تولید خود را با روش‌های جدید مدیریت چرخه تولید محصول (PLM) جایگزین کنند یا تطابق دهند. این ابزار و روش‌ها با عنوان CAA یا Computer Application Architecture معرفی شده است.

خدمات مشاوره ای که توسط شرکت SPATIAL (شرکت آمریکایی خریداری شده در سال 2000 توسط Dassault Systems) به مشتریان ارائه داده می‌شود نیز در همین زمینه است. وظیفه SPATIAL انجام کارهای زیربنایی برای پیاده سازی سیستم مدیریت چرخه تولید محصول در یک شرکت است.

دفتر مرکزی Dassault Systems در کشور فرانسه رهبری یک تیم بین‌المللی را بر عهده دارد که در 80 کشور دنیا به 90000 مشتری خود خدمات ارائه می‌دهد. توزیع محصولات Dassault Systems توسط شرکت IBM، که از سال 1981 یک شریک استراتژیک به شمار می‌رود، انجام می‌گیرد. همکاری Dassault Systems با IBM با هدف بازاریابی، توزیع و پشتیبانی محصولاتش می‌باشد. هدف Dassault Systems ایجاد پیشرفته‌ترین تکنولوژی دنیا در زمینه مدیریت چرخه تولید محصول (PLM) است.


قابلیت های نرم افزار کتیا

قابلیت های نرم افزار کتیا
نرم افزار CATIA یکی از قوی‌ترین نرم افزارهای طراحی، تحلیل و تولید به کمک کامپیوتر یا CAD CAM CAE در جهان است که هم اکنون در سطح جهان و ایران به صورت وسیع مورد استفاده قرار می‌گیرد.
یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های نرم افزار کتیا این است که به کاربر اجازه می‌دهد به راحتی که از یک محیط کاری به محیط کاری دیگر منتقل گردد. به عنوان مثال شما پس از این که در محیط Digitized Shape Editor از یک ابر نقاط اسکن تهیه کردید به راحتی می‌توان در محیط Generative Shape Design و یا Free Style از آن Surface تهیه کنید.

همان‌طور که اطلاع دارید برای اینکه بتوانید مدل خود را از یک محیط به محیط دیگر ببرید ابتدا نیاز است که مدل خود را به صورتی ذخیره و یا Import کنید که نرم افزار دیگر قابلیت خواندن این اطلاعات را داشته باشند و احتمالاً در این انتقال مدل شما ممکن است data lost (از دست دادن اطلاعات) داشته باشد.

کاربرد های نرم افزار کتیا

  1. محیط‌های مدل سازی (Solid Model) : این قسمت که در زیر مجموعه ماژول Mechanical Design قرار دارد برای مدل کردن قطعات توپر (Solid) و مجموعه مونتاژی و طراحی قالب و طراحی مدل‌های ورق کاری (Sheetmetal)، نقشه کشی صنعتی، تلورانس گذاری و ... استفاده می‌شود.
  2. مدل سازی سطوح : این قسمت علاوه بر ساخت سطوح پیچیده قابلیت انجام مدل‌سازی روی ابر نقاط و فایل‌های حاصل از اسکن سه بعدی را نیز دارا است.
  3. محیط ماشین‌کاری : پس از ساخت مدل به کمک قابلیت‌های محیط ماشین‌کاری به راحتی می‌توان عملیات ماشین‌کاری مورد نیاز برای تهیه قطعه مدل شده از روی قطعه خام را تعریف کرده و هر مرحله از ماشین‌کاری را به صورت متحرک (انیمیشن) مشاهده کنید.
  4. محیط تحلیل المان محدود : به کمک قابلیت‌های این محیط می‌توانید قطعات و مدل‌های مونتاژی ساخته شده در این نرم افزار را تحلیل کرده و مواردی مانند تغییر شکل، توزیع تنش و ... را در آن‌ها بدست آورد.
  5. طراحی و تحلیل مکانیزم‌ها : به کمک این قابلیت از نرم افزار Catia می‌توانید پس از تعریف اتصالات بین اجزای مختلف مکانیزم، حرکت مکانیزم را مشاهده کرده و آن‌را تحلیل کنید.

البته اینها برخی از قابلیت های نرم افزار کتیا می شود و قابلیت های ان بالتر از این می باشد.


ویژگی های نرم افزار کتیا

 

مسیر: 
features-catia
موضوع: 
مقدمه
نوع محتوا: 
مقدمه و معرفی

نرم افزار کتیا ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که آن را از دیگر نرم افزار های هم رده خود متمایز می‌کند. این ویژگی‌ها عبارتند از:

  1. رابط گرافیکی قوی در نورپردازی در هر لحظه و به طور پیوسته و دوران نقشه بدون دوران نوشته های آن
  2. هوشمندی در به‌کارگیری دستورات بعد از اجرای هر دستور، دستورات زیر مجموعه آن فعال می‌شود.
  3. مراحل ایجاد ترسیم به شکل نمودار درختی قابل مشاهده و به هر مرحله می‌توان مراجعه کرد و تغییرات مورد نظر را به آن بخش اعمال نمود.
  4. نرم افزار کتیا توانایی ترسیم و تحلیل در اکثر گرایش‌های فنی مانند: مکانیک، عمران، تأسیسات، برق صنعتی، الکترونیک، و ... را دارد.
  5. ویژگی ساخت مدل‌های مرکب از سطوح و احجام
  6. ویژگی به شکل مجموعه بودن (مجموعه ای از توانایی‌ها)
  7. نگهداری تاریخچه تغییرات ایجاد شده بر روی مدل: این ویژگی سبب می‌شود که در کتیا بتوان عملیات را به قبل برگرداند و یا عملیاتی را حذف و یا بی اثر کرد.
  8. امکان تعریف ابعاد وابسته: این ویژگی کارایی خود را در مدل‌های پیچیده نشان می‌دهد چون وقتی یکی از ابعاد را تغییر دهیم بقیه هم به دلیل پارامتریک بودن تغییر می‌کنند.
  9. مشاهده به هنگام تغییرات: با این ویژگی می‌توان در هنگام اضافه کردن یک مشخصه تغییراتی که در آینده به وجود می‌آید را به عینه ملاحظه کرد.
  10. محیط راحت و کارا: محیط گرافیکی کتیا قوی و کاربرپسند است و طراحی‌ها به خوبی به نمایش گذاشته شده‌اند.
  11. از توانایی‌های جالب دیگر آن در قسمت قطعات مکانیکی، با تولید G-code می‌توان به دستگاه‌های تراشکاری cnc متصل تا قطعه ساخته شود.

مدل سازی قطعات ساده تا پیچیده از ماوس گرفته تا بدنه خودرو و هواپیما و همچنین شرکت‌های هواپیماسازی همچون بوئینگ و شرکت‌های خودروسازی همچون فورد و نیسان نیز از نرم افزار کتیا به طور گسترده ای استفاده می‌کنند.


توضیح کلی منوهای کتیا

مسیر: 
catia-v5-toolbars-description
موضوع: 
معرفی منوهای کتیا
نوع محتوا: 
مقدمه و معرفی


نوار منوها در کتیا شامل موارد زیر است:

  • Start
  • ENOVIA V5 VPM
  • File
  • Edit
  • View
  • Insert
  • Tools
  • Window
  • Help

توضیح کلی در مورد هر منوها:

  1. Start: ورود به محیط‌های مختلف نرم افزار کتیا
  2. File: دستورات مدیریت فایل‌ها در کتیا
  3. Edit: دستورات ویرایشی در کتیا
  4. View: دستورات نمایش در کتیا
  5. Insert: انتشار دستورات ویژه هر محیط
  6. Tools: ابزارهای کلی نرم افزار کتیا
  7. Window: مدیریت پنجره های کتیا
  8. Help: راهنمای نرم افزار کتیا

معرفی پنجره CATIA V5

مسیر: 
introduce-main-window-catia-v5
موضوع: 
معرفی
نوع محتوا: 
مقدمه و معرفی

بعد از نصب نرم افزار، آیکون آن در صفحه نمایشگر رایانه شما قابل مشاهده است که با دو بار کلیک کردن روی آن وارد کتیا شده که همانند دیگر نرم افزارها شامل قسمت‌های زیر می‌باشد.

  • Workbench Description
  • Start
  • Menu Bar
  • Standard Toolbar
  • View Toolbar
  • Capture Toolbar
  • Graphic Properties Toolbar
  • Keyboard Shortcuts

محیط product
1) نوار منوها: نام دستورات مختلف در این بخش‌ها قرار دارد که با انتخاب دستور مورد نظر، آن دستور اجرا می‌گردد.
2) نوار ابزارها: به ازای هر دستور شکل خاصی تعریف شده که با کلیک روی آن شکل دستور مورد نظر اجرا می‌شود.
3) محیط گرافیکی: که شامل موارد زیر می باشد.
1.3) نمودار درختی: مراحل ترسیم در این بخش قابل مشاهده و پیگیری است.(در بالا و سمت چپ محیط گرافیکی قرار دارد).
2.3) نمایشگر محور مختصات: جهت دوران و جابجایی محیط گرافیکی یا موضوعات داخل آن از این نمایشگر مختصات می‌توان کمک گرفت. (در بالا و سمت راست محیط گرافیکی قرار دارد.)
3.3) محور مختصات محلی: عموماً در پایین سمت راست صفحه گرافیکی قرار دارد. صفحات فرضی xy , yz , zx عمود بر هم که در مبدأ مختصات قرار دارد.
4.3) محیط گرافیکی: ترسیم‌ها در این بخش انجام می‌گیرد.
4) خط فرمان: با تایپ دستور مورد نظر در این مکان، آن دستور اجرا می‌گردد.
5) نمایشگر پیام‌ها: در این بخش پیام‌هایی در رابطه با انجام دستورات یا کاری که کاربر بعد از اجرای دستور باید انجام دهد، ظاهر می‌گردد.


معرفی محیط متحرک سازی كتيا


محیط DMU Kinematics جزو محیط‌های کاری در دوره پیشرفته کتیا " target="_blank">آموزش کتیا می‌باشد.
غالباً آموزش محیط شبیه سازی حرکتی کتیا در محیط DMU Kinematics در دوره پیشرفته کتیا " target="_blank">آموزش کتیا است.
مسیر ورود به این محیط از منوی Start بخش Digital Mockup و در نهایت DMU Kinematics می‌باشد.

DMU KINEMATICS SIMULATOR یکی از بخش‌های مهم مجموعه Product Synthesis است که در آن مکانیسم شبیه‌سازی و تحلیل می‌شود. این مکانیسم می‌تواند مکانیسم حرکت یک بیل مکانیکی یا مکانیکی یا مکانیسم باز شدن ارابه فرود یک هواپیما باشد. در واقع در این محیط ویژگی حرکت (به محصول افزوده می‌شود)

در DMU KINEMATICS SIMULATOR ارتباط قطعات با استفاده از 16 نوع اتصال (Joint) برای رسیدن به یک مکانیسم مناسب برقرار می‌شود. این اتصالات که هرکدام از آن‌ها حرکت ویژه‌ای را تأمین می‌کنند در نوار ابزار DMU Kinematics Simulatorematics Joints قرار گرفته است.

امتیاز مثبت محیط‌های کاری CATIA V5 برقراری ارتباط آسان با کاربر در عین قدرتمندی آن‌ها می‌باشند. تمام دکمه‌ها و پنجره فرمان‌ها هوشمندانه طراحی شده‌اند و به نوعی کاربر را در انتخاب عناصر مورد نیاز برای اجرای یک فرمان راهنمایی می‌کنند. نمونه‌ای از این خصوصیت در شکل بالا نشان داده شده است. این قوانین در طراحی رابط گرافیکی کاربر (Graphic User Interface - GUI) نرم‌افزار رعایت شده است و باعث کاهش زمان آموزش نیروی انسانی برای کاربری این نرم‌افزار شده است.

پیش‌تر، تفاوت مونتاژ قطعات در محیط کاری طراحی مونتاژ و ایجاد یک مکانیسم بیان شد؛ اما قیدهایی که در ASD بر قطعات یک مجموعه مونتاژی قرار داده می‌شوند می‌تواند با استفاده از ابزاری به اتصال‌های DMU KINEMATICS SIMULATOR تبدیل شوند و دیگر نیازی به مونتاژ دوباره قطعات برای ساخت مکانیسم نیست.

پس از ایجاد مکانیسم، با تحلیل آن امکان حرکت برای مکانیسم با توجه به اتصالات داده شده بررسی می‌شود. همچنین طراح می‌تواند با استفاده از ابزارهای ساده مکانیسم را از نظر حداقل فواصل بین قطعات مختلف در حین حرکت و برخوردهای احتمالی بررسی کند. مکانیسم به محض برخورد قطعات از حرکت باز می‌ایستد تا طراح در جهت رفع اشکال برآید.

برای بررسی کارایی مکانیسم در حین حرکت آن، سرعت‌ها و شتاب‌های خطی و زاویه‌ای قطعات قابل اندازه‌گیری و در گراف‌هایی قابل مشاهده است. با استفاده از ابزار Sensor می‌توان مقدار حرکت اجزای یک مکانیسم را طی متحرک‌سازی آن در نمودارهایی به صورت وابسته به زمان رسم کرد. به عنوان مثال می‌توان طی باز شدن یک جک هیدرولیک در طی 15 ثانیه مکان سر جک را در زمان‌های مختلف نسبت به یک مبنا در گرافی مشاهده کرد.

در شبیه‌سازی مکانیسم می‌توان عنصر زمان را دخالت داد و زمان‌بندی حرکت قطعات نسبت به هم را تغییر داد. با استفاده از این قابلیت تقدم و تأخر اجرای حرکات‌ها در شبیه‌سازی تنظیم می‌شود. به عنوان مثال حین فرود یک هواپیما انتظار داریم که ابتدا درب محفظه ارابه فرود هواپیما باز شود و سپس ارابه فرود باز شود و در موقعیت مناسب قرار گیرد و در انتها درب محفظه به محل خود بازگردد. این ترتیب زمانی باعث استفاده از ابزار Simulation with Law می‌شود.

در تمامی محیط‌های کاری CATIA V5 این امکان وجود دارد که کاربر از کارهایی که در محیط نرم‌افزار انجام می‌دهد عکس یا فیلم تهیه کند. این قابلیت در DMU KINEMATICS SIMULATOR نیز به طراح کمک می‌کند که از متحرک‌سازی مکانیسم فیلم تهیه کند و نحوه حرکت مکانیسم را در آن نمایش دهد.

ابزار دیگری با نام Swept Volume مکان هندسی یک قطعه را در حین حرکت در فضا از لحظه شروع تا پایان حرکت به صورت یک حجم ثبت می‌کند. این حجم همانند فایل یک قطعه ذخیره می‌شود. حجم ایجاد شده فضایی را که قطعه مورد نظر در حین حرکت از آن عبور می‌کند نشان می‌دهد و با استفاده از آن احتمال برخورد با سایر قطعات بررسی می‌شود.


معرفی محیط طراحی سنبه و ماتریس كتيا

 

محیط Core & Cavity Designd یکی از محیط‌های کاری در دوره های پیشرفته کتیا " target="_blank">آموزش کتیا و دوره قالب سازی و ماشین کاری کتیا " target="_blank">آموزش کتیا است.
محیط طراحی سطوح سنبه و ماتریس قالب کتیا، Core & Cavity Designd است.
مسیر ورود به این محیط از منوی Start بخش Mechanical Design و در نهایت Core & Cavity Design است.
در محیط Core & Cavity Designd نرم افزار کتیا، با چگونگی طراحی سطوح جدایش سنبه و ماتریس آشنا می‌شوید که پیش نیاز جهت یادگیری محیط طراحی قالب کتیا CATIA یعنی محیط Mold Tooling Design می‌باشد.

هنگامی که قالب‌های تزریقی بر روی دستگاه تزریق بسته می‌شود ما بین دو قسمت سنبه و ماتریس فضایی خالی ایجاد می‌شود؛ این فضا هم شکل قطعه‌ای است که با عملیات قالب ریزی ساخته خواهد شد. بسته به جنس قطعه این فضا با مواد پلیمری یا فلزی مذاب پر می‌شود تا پس از خنک و باز شدن قالب، حاصل قطعه مورد نظر باشد.

در CORE - CAVITY DESIGN سطوح سنبه و ماتریس قطعات ایجاد می‌شود و قطعه برای ساخت قالب در MTD (محیط کاری طراحی ابزار قالب) آماده می‌گردد؛ تعریف محل خط جدایش قالب (Parting Line)، صفحه جدایش (Parting Line)، صفحه جدایش (Parting Surface) برای استفاده در ساخت سنبه و ماتریس قالب، تعریف جهت جدا شدن قسمت‌های قالب (Pulling Direction)، بررسی شیب خروج قطعه از قالب و اعمال درصد انقباض یا انبساط بر روی قطعه از سرویس‌هایی هستند که برای آماده کردن قطعه برای مدل کردن قالب آن‌ها در اختیار طراحان قالب می‌باشند.

 


معرفی محیط ورق کاری کتیا

CATIA Generative SheetMetal Design

محیط Generative Sheet Metal Design جزو محیط‌های کاری در دوره پیشرفته کتیا " target="_blank">آموزش کتیا است.
غالباً یکی از محیط‌های آموزشی در دوره پیشرفته آموزش کتیا، آموزش ورق کاری کتیا در محیط Generative SheetMetal Design است.
مسیر ورود به این محیط از منوی Start بخش Mechanical Design و در نهایت Generative Sheet Metal Design است.
محیط Generative Sheet Metal Design نرم افزار کتیا را می‌توان محیط اصلی طراحی ورق (ورق کاری) و طراحی قطعات با ضخامت یکسان دانست، که با استفاده از ابزار های راحت و کاربردی به راحتی هر مدلی را از ورق طراحی کرد.

روش خم‌کاری (Bending) یکی از پرکاربردترین روش‌های ساخت قطعات می‌باشد. اغلب بر روی این قطعات فرم‌های استانداردی با منظورهای متفاوت ایجاد شده است. مثال ساده این نوع قطعات کیس دستگاه رایانه است. این بار که آن را برای تعویض سخت‌افزار باز می‌کنید با دقت بیشتری ساختار قاب آن را بررسی کنید. برای مدل کردن این نوع قطعات باید از امکانات SHEET METAL DESIGN بهره جست.

با توجه به اینکه فرآیند ساخت این نوع قطعات با قطعاتی که در PART DESIGN ساخته می‌شوند متفاوت است محیط کاری جداگانه‌ای برای آن در نظر گرفته شده است. آنچه که وجود SHEET METAL DESIGN را مهم می‌سازد تمایل طراح به مشاهده طرح گسترده قطعه در هنگام مدل کردن آن‌ها می‌باشد. یک قطعه L شکل با ضخامت 2 میلی‌متر و ابعاد 50 در 50 میلی‌متر و شعاع خم 3 میلی‌متر را در نظر بگیرید. شما به عنوان سازنده باید ماده لازم برای ساخت این قطعه را از یک تسمه فولادی استاندارد از محل مناسب برش دهید و از محل مناسب خم کنید. اگر به هندبوک‌های مهندسی مکانیک مراجعه کنید روابطی با ضرایب مشخص در آن‌ها آمده است تا توسط آن‌ها طول گسترده ورق محاسبه شود. شاید این محاسبات برای قطعه ساده این مثال امکان‌پذیر باشد ولی در مورد قطعه‌ای پیچیده به سختی ممکن است و شاید هم امکان‌ناپذیر باشد.

در طراحی قطعه هر دو نمای گسترده و قطعه اصلی در کنار هم قابل مشاهده است تا از ایجاد طرح‌های غیرمنطقی جلوگیری شود. به عنوان مثال ممکن است هم‌پوشانی (Overlap) دو قسمت از ورق در بررسی گسترده یک قطعه خم‌کاری شده مشخص شود. مطمئناً نمی‌توان تکه‌ای از ورق را برای ساخت چنین قطعه‌ای از آن جدا کرد. SHEET METAL DESIGN سرویسی ارائه می‌دهد که می‌تواند این هم‌پوشانی و برخوردها را در مدل اصلی و گسترده شناسایی کند.

زمانی که از این نوع قطعات و گسترده آن‌ها نقشه تهیه می‌شود محل‌های خم (Bend Axis) بر روی شکل گسترده ورق در نقشه به صورت خودکار مشخص می‌شود. حتی با تهیه خروجی با قالب DXF می‌توان نقشه گسترده ورق را در نرم‌افزارهای نقشه‌کشی دوبعدی مانند Auto CAD باز کرد.

در SDM می‌توان انواع فرم‌ها را بر روی ورق ایجاد کرد. نکته جالب این است که برای ایجاد این فرم‌ها هیچ محدودیتی وجود ندارد زیرا می‌توان با ساخت فرم‌های دلخواه و انتقال آن به این محیط کاری فرم مورد نظر را با ایجاد یک مجموعه سنبه و ماتریس بر روی ورق منتقل کرد. یا با استفاده از ابزار ایجاد شده توسط کاربر، فرم‌ها و برش‌هایی را به طور همزمان بر روی ورق ایجاد کرد.

در دو انتهای محل خم شدن ورق در جایی که دو خم به هم می‌رسند شکاف‌هایی برای جلوگیری از چروکیدگی یا پاره شدن ورق در محل خم شدن ورق ایجاد می‌شود (Relief). در SHEET METAL DESIGN انواع شکاف‌های از پیش تعریف شده به دو سوی یک خم افزوده می‌شود.


معرفی محيط طراحی سطوح كتيا

محیط Wireframe and Surface Design جزوه محیط‌های کاری در دوره مقدماتی کتیا " target="_blank">آموزش کتیا می‌باشد.
آموزش محیط طراحی سطوح کتیا در محیط Wireframe & Surface Design در دوره مقدماتی کتیا " target="_blank">آموزش کتیا است.
مسیر ورود به این محیط از منوی Start بخش Mechanical Design و در نهایت Wireframe and Surface Design است.

WIRE FRAME و SURFACE معروف‌ترین محیط کاری CATIA V5 است که آن را در بازار نرم‌افزارهای طراحی مکانیکی ایران محبوب کرده است. این محیط کاری قابلیت ایجاد مدل‌های سیم و سطح را دارد.

پارامتریک بودن، امتیازی است که WIRE FRAME - SURFACE را در کنار داشتن ابزار قدرتمند برای ایجاد سطوح و مدل‌هایی با رویه پیچیده از محبوبیت فوق‌العاده‌ای برخوردار کرده است. امتیازی که در نرم‌افزارهایی که قابلیت ساخت چنین مدل‌هایی را دارند کمتر به چشم می‌خورد. به عنوان مثال در نرم‌افزار Mechanical Desktop برای ایجاد مدل‌های سطح درخت طراحی ایجاد نمی‌شود و مدل‌ها پارامتریک نیستند. در نرم‌افزارهای طراحی مکانیکی عملیاتی پارامتریک است که در درخت طراحی ثبت شود و قابل ویرایش باشد.

یکی از خصوصیات WIRE FRAME - SURFACE امکان تبدیل مدل سطح به مدل صلب است. این بدان معنی است که اگر طراح به این نتیجه رسید که ایجاد یک مدل صلب با مجموعه فرمان‌های PART DESIGN امکان‌پذیر نیست می‌تواند تمام یا بخشی از طرح خود را در WIRE FRAME - SURFACE ایجاد کند سپس آن را به یک مدل یکپارچه صلب تبدیل کند. البته این امکان به صورت عکس یعنی تبدیل مدل صلب به مدل سطح نیز وجود دارد. این قابلیت طراحی را Hybrid Design می‌نامند و مدل‌های حاصل نیز به Hybrid Model مشهور است.

جالب است بدانید که می‌توان مدل‌های سطح ایجاد شده را در یک مجموعه مونتاژی در کنار قطعات صلب مونتاژ کرد. قابلیت اخیر Hybrid Assembly نامیده می‌شود.

قابلیت ایجاد مدل‌های سیم و سطح با استفاده از مدل‌های صلب مفهوم Design in Context را بیان می‌کند که به طراح اجازه می‌دهد با استفاده از مهندسی همزمان ارتباط‌ها را کنترل و مدیریت کند تا با تغییر مدل اصلی تغییرات بر روی مدل‌های وابسته نیز اعمال شوند.

WIRE FRAME - SURFACE قابلیت ایجاد انواع منحنی‌های پارامتریک ریاضی را برای ساخت مدل‌های سیمی دارد که از جمله می‌توان به منحنی‌های Spline،3D Spline، Helix، Polyline، Hayperbola، Parabola، Ellipse، Arc، Circle ، Coinic اشاره کرد.


معرفی محیط نقشه کشی کتیا

محیط Drafting جزو محیط‌های کاری در دوره مقدماتی کتیا " target="_blank">آموزش کتیا می‌باشد و غالباً آموزش محیط نقشه کشی کتیا در محیط Drafting در دوره مقدماتی کتیا " target="_blank">آموزش کتیا است.
مسیر ورود به این محیط از منوی Start بخش Mechanical Design و در نهایت Drafting می‌باشد.
این محیط از نرم افزار کتیا با دو عنوان Generative Drafting و Interactive Drafting شناخته شده است. در واقع این محیط از نرم افزار کتیا ترکیبی از دو محیط در یک بخش از محیط‌های نرم افزار کتیا به حساب می‌آید.
بخش Generative Drafting: در این حالت با موجود بودن مدل 3D، کاربر هر نمای دلخواه و استاندارد مورد نیاز خود را تهیه نماید و با هوشمندی خود محیط، کاربر هر نوع برش و عملیات دیگر را روی نقشه‌ها می‌تواند انجام دهد و حتی با تغییر در مدل 3D، این تغییرات در نقشه به طور خودکار انتقال داده می‌شود. در این روش عملاً رسم نقشه مفهوم ندارد و خود نرم افزار رسم می‌نماید.
بخش Interactive Drafting: در این حالت کاربر می‌تواند با توجه به امکانات رسم، نقشهٔ 2D مورد نیاز را رسم نماید و حتی محیط نیز خودش به کاربر کمک می‌کند که نماها رسم شده را کامل نماید. مثلاً با رسم 3 نمای استاندارد نمای ایزومتریک را تهیه کرد.

هیه نقشه‌های مهندسی قطعه یا مجموعه‌ای از قطعات همیشه مدنظر طراحان بوده است و شرکت‌های سازنده نرم‌افزارهای طراحی مکانیکی این سرویس را برای مشتریان خود قرار داده‌ها. CATIA V5 نیز آن را ارائه داده است. اما به نظر می‌رسد با گسترش روش‌های نوین انتقال داده طی سال‌های آتی که چندان هم دور نیست حضور این بخش در نرم‌افزارهای طراحی مکانیکی کم‌رنگتر شود و چاپ نقشه بر روی کاغذ جای خود را به نقشه‌های الکترونیک دهد.

در GENERATIVE DRAFTING نقشه‌های دوبعدی از قطعات مدل شده در محیط‌های کاری سه‌بعدی که در محیط‌های کاری سه بعدی در نماها و برش‌های مختلف و با استفاده از علائم استاندارد نقشه با استانداردهایی مانند ISO (سازمان بین‌المللی استانداردسازی)، JIS (استاندارد صنعتی ژاپن)، ASME (جامعه مهندسان مکانیک آمریکا)، ANSI (موسسه استانداردهای ملی آمریکا) ایجاد می‌شود.

ایجاد اندازه‌های دوبعدی یک نقشه پیچیده به صورت خودکار تنها با فشردن یک دکمه، طراح را در ایجاد نقشه تا رسیدن به هدف مورد نظر همراهی می‌کند. در انتها با استفاده از یک ابزار تحلیل می‌توان تمام نقشه را بررسی کرد و اندازه‌ها و علائم قرار گرفته بر روی هم را یافت. این ابزار در نقشه‌های پیچیده برای دستیابی به نتیجه‌ای بهتر بسیار مفید است.

قابلیت بازخوانی فایل نقشه‌های دو بعدی از قالب‌های مختلف باعث شده است تا به راحتی بتوان نقشه‌ای را که در نرم‌افزار دیگری ایجاد شده است به GENERATIVE DRAFTING انتقال داد و تغییرات لازم را بر آن اعمال کرد. وجود قابلیت ذخیره داده در قالب نرم‌افزارهای دیگر باعث می‌شود تا ارتباط شرکت‌های استفاده کننده از CATIA V5 با شرکت‌های کاربر سایر نرم‌افزارها حفظ شود.

ارتباط نماهای نقشه با قطعه اصلی همواره برقراری است و در صورت تغییر ابعاد و شکل قطعات، نقشه‌های آن به صورت خودکار به روز می‌شوند. حتی این جریان به صورت عکس نیز می‌تواند اتفاق بیفتد یعنی با تغییر ابعاد در نقشه دوبعدی تغییرات به قطعه اصلی انتقال یابد. خصوصیت مذکور قابلیت کار همزمان بر روی نقشه و قطعه را برای طراح فراهم می‌آورد.

تهیه نقشه از نماهای انفجاری (نمای قطعات در وضعیت جدا از هم)، تهیه لیست قطعات، همچنین قرار دادن علائم استاندارد جوش، صافی سطوح، تلرانس‌های هندسی و اندازه و تهیه جدول سوراخ‌های قطعه همراه با مشخصات مکانی سوراخ از سایر قابلیت‌های GENERATIVE DRAFTING است.


معرفی محیط مونتاژ کتیا


محیط Assembly Design جزو محیط‌های کاری در دوره مقدماتی کتیا " target="_blank">آموزش کتیا می‌باشد و غالباً یکی از محیط‌های آموزشی در دوره مقدماتی کتیا " target="_blank">آموزش کتیا است.
مسیر ورود به این محیط از منوی Start بخش Mechanical Design و در نهایت Assembly Design می‌باشد.
در این محیط از نرم افزار کتیا CATIA، ما با کمک گرفتن از ابزار های این محیط قطعات مختلف را با یکدیگر مونتاژ کرده و قید گذاری می‌کنیم و میزان تداخل قطعات را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.
این محیط از نرم افزار کتیا پیش نیازی برای یادگیری نقشه کشی قطعات مونتاژ و استخراج نمای انفجاری در محیط Drafting، متحرک سازی قطعات مونتاژ در محیط DMU Kinematics، فرمولار و جداول طراحی مجموعه ای از قطعات در محیط Knowledge Advisor، آنالیز قطعات مونتاژ در محیط Generative Structural Analysis، قالب سازی و ماشین کاری با استفاده از گیره و ... می‌باشد.

کاربر می‌تواند قطعات طراحی شده در محیط Part Design را در این محیط با دستورات آسان و کاربردی، مجموعه را مونتاژ نماید همانند یک کارگاه مونتاژکاری حتی می‌توان از این محیط به محیط تهیه مدل برگشت تا مدل را ویرایش کرد و دوباره برگشت بدون آنکه از محیط CATIA خارج شد. این امر برای طرح‌هایی که به صورت ابداع و اختراع می‌باشند و قطعات متناسب همدیگر باید طراحی شوند، خیلی کاربردی خواهد بود.
کاربر به راحتی می تواند قطعات مدل شده (طراحی شده) را به این محیط کتیا وارد کند تا کارهای مونتاژ روی آن‌ها انجام دهد. یکی از این فعالیت‌ها، آنالیز حجمی روی مجموعه می‌باشد مانند برخوردها، تماس‌ها و لقی‌های بین قطعات می‌باشد. دارای کتابخانه قطعات استاندارد می‌باشد و حتی کاربر هم نیز می‌تواند برای خودش یک کتابخانه از قطعات تهیه نماید. تهیه خودکار لیست قطعات به همراه مشخصات آن‌ها از دیگر توانمندی‌های این محیط می‌باشد.

قطعاتی که در سایر محیط‌های کاری CATIA V5 ایجاد شده‌اند پس از وارد کردن به ASSEMBLY DESIGN برهم سوار می‌شوند. پس از قرار دادن قطعات بر روی هم با استفاده از قیدهای مونتاژی، می‌توان داده‌هایی از مجموعه مونتاژ شده از قبیل جرم، فهرست و تعداد قطعات را استخراج کرد.

بدیهی است که روند صحیح طراحی یک ماشین (Machine) از ASSEMBLY DESIGN آغاز و سپس فایل تک‌تک قطعات ایجاد می‌شود؛ شاید به همین دلیل این محیط کاری، Assembly Design یعنی محیط کاری طراحی مونتاژ نامیده شده است. این گفته ممکن است با تصور شما از طراحی در نرم‌افزارهای طراحی مکانیکی یعنی طراحی تک‌تک قطعات در PART DESIGN و سپس انتقال آن‌ها به ASSEMBLY DESIGN متفاوت باشد. این روش برای مجموعه‌های ساده و مشخص استفاده می‌شود اما در طراحی مجموعه‌های پیچیده نمی‌تواند کاربرد داشته باشد. در این‌گونه مجموعه‌ها قطعات در کنار یکدیگر شکل می‌گیرند و با حضور چند قطعه می‌توان قطعه جدید را طراحی کرد. این بدان معناست که باید بتوان داخل ASSEMBLY DESIGN قطعه ایجاد کرد.

وقتی قرار است در طراحی، داده‌های طرحی از ذهن شما به عنوان طراح به محیط نرم‌افزار منتقل شود هر قطعه زمانی که در کنار سایر قطعات قرار داشته باشد شکل نهایی خود را پیدا می‌کند. آیا تا کنون با مشاهده قطعهٔ از یک ماشین پرسیده‌اید که چطور این شکل خاص برای این قطعه به ذهن طراح رسیده است؟ باید بدانید یک قطعه به تنهایی طراحی نمی‌شود و شکل و خصوصیات آن در ارتباط با سایر قطعات یک مجموعه شکل می‌گیرد. پس می‌توان دو روش طراحی برای در نرم‌افزارهای طراحی مکانیکی متصور شد:

1- روشی که در آن قطعات از قبل ایجاد شده در محیط کاری طراحی قطعه در محیط کاری طراحی مونتاژ روی هم سوار می‌شوند (روش طراحی Bottom Up).

2- روشی که در قطعات در محیط کاری طراحی مونتاژ همزمان با مدل شدن در کنار یکدیگر، روی هم سوار نیز می‌شوند (روش طراحی Top Down).

اصولاً زمانی طراحی از روش اول استفاده می‌کند که نقشه یا خود قطعه را در اختیار داشته باشد و بخواهد آن را وارد محیط نرم‌افزار کند (گرچه در این حالت نیز بهتر است از روش دوم استفاده شود). با در پیش گرفتن چنین روشی دیگر واژه (طراحی) برای کار انجام شده توسط کاربر مناسب نیست بلکه فقط انتقال داده به سیستم CAD انجام شده است.

در طراحی قطعات با روش Top Down با نوشتن فرمول و رابطه میان ابعاد و شکل آن‌ها ارتباط برقرار می‌شود تا تغییرات قطعات، سایر قطعات مجموعه مونتاژی را تحت تأثیر قرار دهد. در ASSEMBLY DESIGN علاوه بر مونتاژ قطعات می‌توان شروع به مدل کردن آن‌ها کرد. به طور خلاصه می‌توان گفت که ASSEMBLY DESIGN یک محیط کاری برای طراحی قطعات و برقراری ارتباط بین اجزاء یک مجموعه برای دستیابی به مهندسی همزمان با هدف ایجاد یک مجموعه مونتاژی و ایجاد همزمان تک‌تک قطعات در PART DESIGN می‌باشد.

ASSEMBLY DESIGN دارای ابزاری برای بررسی تداخل قطعات یک مجموعه مونتاژی است. این تشخیص ممکن است در یک مجموعه مونتاژی با تعداد قطعات کم امکان‌پذیر باشد اما در مجموعه مونتاژی با 15000 قطعه ریز و درشت وجود چنین ابزاری در طراحی قطعات بسیار مهم است. با استفاده از ابزار Clash Analysis علاوه بر تشخیص تداخل بین قطعات می‌توان حداقل فاصله لازم بین آن‌ها را نیز بررسی کرد. در یک شاتون سوار شده بر میل‌لنگ به دلیل لزوم قرار گرفتن غشای نازک روغن میان این دو قطعه، نرم‌افزار باید فاصله بین این دو قطعه درگیر را از نظر کمتر نبودن از مقداری معین (ضخامت فیلم روغن) بررسی کند و در صورت بروز خطا در طراحی با ارسال پیغامی کاربر را از آن آگاه می‌کند.

این محیط کاری دارای فرمان‌هایی برای ایجاد نمایه بر مجموعه مونتاژی است. به عنوان مثال برای سوراخ کردن محل پیچ‌های مورد نیاز برای بستن درب جعبه دو روش وجود دارد؛ روش اول انجام عملیات سوراخ کاری بر روی جعبه و درب به صورت مجزا در PART DESIGN و سپس مونتاژ آن‌ها در ASSEMBLY DESIGN می‌باشد. این روش باعث عدم انطباق سوراخ‌های دو قطعه در تغییرات محل و ابعاد سوراخ‌ها می‌باشد. روش دوم این است که پس از مونتاژ دو قطعه در ASSEMBLY DESIGN، با استفاده از مجموعه فرمان‌های Assembly Feature عملیات سوراخ‌کاری بر روی درب و قطعه همزمان انجام شود.

در برخی تصاویر، بخشی از یک ماشین به صورت برش خورده و بخش دیگری از آن برش نخورده نمایش داده می‌شود. با استفاده از یکی دیگر از فرمان‌های Assembly Feature می‌توان یک مجموعه مونتاژی را به صورت سه‌بعدی با هدف درک بهتر چگونگی ارتباط قطعات و مکانیسم آن برش داد.

یکی از خصوصیات یک محیط مونتاژ این است که در حین طراحی لیستی از قطعات با تمام خصوصیات فیزیکی و مکانیکی آن‌ها از قبیل جنس، وزن و تعداد قطعات منفرد و مشابه تهیه گردد. این لیست که در اصطلاح bill of Material یا BOM گفته می‌شود در ASSEMBLY DESIGN نیز به صورت خودکار همزمان با طراحی مجموعه تهیه می‌گردد.

با استفاده از مجموعه فرمان‌های Measure می‌توان اندازه برداری‌های پیشرفته‌ای را از روی ماکت دیجیتالی انجام داد؛ مانند اندازه‌گیری وزن یک قطعه، اندازه‌گیری وزن و مرکز ثقل مجموعه قطعات، مساحت سطوح، حجم قطعات، مرکز جرم و حتی مرکز جرم یک سطح.

ابزار Sectioning که در کمتر نرم‌افزار طراحی مکانیکی مشابه آن یافت می‌شود می‌تواند فصل مشترک بین یک مجموعه مونتاژی و یک صفحه را مشخص کند (یک مقطع خاص از مجموعه).


معرفی محیط طراحی سه بعدی کتیا


محیط Part Design جزوه محیط‌های کاری در دوره مقدماتی کتیا " target="_blank">آموزش کتیا می‌باشد و غالباً آموزش محیط طراحی سه بعدی کتیا Part Design در دوره مقدماتی کتیا " target="_blank">آموزش کتیا می‌باشد.
مسیر ورود به این محیط از منوی Start بخش Mechanical Design و در نهایت Part Design می‌باشد.
یکی از محیط‌های اصلی طراحی در نرم افزار کتیا CATIA می‌باشد. این محیط دومین محیط آموزشی در دوره مقدماتی است.
در این محیط از نرم افزار کتیا ما با اولین محیط طراحی قطعات آشنا می‌شویم. این محیط از نرم افزار کتیا بیشتر برای طراحی قطعات جامد Solid، طراحی پارامتریک و همچنین تبدیل سطوح طراحی شده در محیط‌های طراحی سطوح به سالید Solid استفاده می‌شود.

این محیط شبیه به محیط‌های مدل سازی در سایر نرم افزار های طراحی مکانیکی می‌ماند و در آن قطعه از نظر خصوصیات مکانیکی به صورت سه بعدی طراحی می‌شود. کاربر با امکاناتی که این محیط در اختیارش گذاشته است به آسانی می‌تواند با سریع‌ترین روش از یک قطعه طراحی شده، مدل 3D تهیه نماید تا در محیط‌های دیگر از آن نمای 2D و 3D مونتاژی تهیه نماید یا آنالیز روی آن‌ها صورت گیرد. از توانمندی‌های این محیط کاربری آسان و کاربردی، محیط قابل لمس برای کاربر، قابلیت ویرایش و بازسازی آسان و سریع، قابلیت جابجایی دو طرفه با محیط‌های 3D دیگر نرم افزار و قابلیت ذخیره سازی با فرمت های مختلف نام برد.

PART DESIGN شبیه محیط‌های ایجاد قطعه سایر نرم‌افزارهای طراحی مکانیکی می‌باشد که در آن‌ها مدل سه‌بعدی قطعه طراحی می‌شود، اما امتیاز برتر PART DESIGN امکان تعریف پارامترهای مهم قطعه برای سیستم قبل از شروع به طراحی است (Rule) . در حین طراحی، هر زمان که طرح با پارامترهای استاندارد از قبل تعریف شده تناقض پیدا کرد سیستم با پیغام خطا کاربر را از بروز خطای طراحی آگاه می‌کند.

در PART DESIGN می‌توان کلیه متغیرها ابعادی یک قطعه را وارد نرم‌افزار Excel کرد و با نسبت دادن مجموعه‌ای از ابعادی که می‌تواند جایگزین ابعاد فعلی شود یک سیستم شناور برای تغییر ابعاد و سایر خصوصیات قطعه ایجاد کرد؛ نتیجه ایجاد قطعاتی متنوع است که تنها با یک کلیک ایجاد می‌شوند. این قابلیت در نرم‌افزارهای طراحی مکانیکی با عنوان Design Table شناخته می‌شود و یکی از بخش‌های مهم هر نرم‌افزار طراحی مکانیکی را تشکیل می‌دهد. وجود چنین سیستم شناوری باعث می‌شود که تولیدکنندگان تنها با تغییر چند متغیر، مدل‌هایی پاسخگوی نیاز و سلیقه‌های متفاوت را وارد بازار کنند. این خصوصیات در کنار ابزارهایی که برای مدل کردن قطعه در اختیار طراحی است به او برای تغییر طرح آزادی عمل بیشتری می‌دهند.

یکی از خصوصیات مهم PART DESIGN توانایی آماده‌سازی قطعه برای ساخت می‌باشد زیرا هدف از طراحی مدل کردن قطعات در نرم‌افزارهای طراحی مکانیکی ساخت آن‌ها می‌باشد. علم به فرمان‌های نرم‌افزار و نحوه استفاده از آن‌ها تنها بخشی از دانش یک طراح می‌باشد که تا در خدمت این هدف قرار نگیرد نتیجه‌ای جز ایجاد یک مدل سه‌بعدی بی‌فایده ندارد. علم به فرآیندهای ساخت و تولید فاکتور دیگری است که باید یک طراح برای طراحی اصولی به آن آگاه باشد. ایجاد شیب خروج از قالب برای قطعاتی که با استفاده از قالب ساخته می‌شود و تحلیل این شیب نمونه‌هایی از ابزارهایی هستند که برای آماده‌سازی قطعه برای ساخت استفاده می‌شوند.

توانایی ایجاد مدل ترکیبی (Hybrid Model) یکی دیگر از مشخصات این محیط است که آن را از نرم‌افزارهای مشابه‌اش تمایز می‌دهد؛ یعنی علاوه بر ایجاد مدل صلب (Solid Model) می‌توان مدل‌هایی را امکان ایجاد آن‌ها با فرمان‌های این محیط وجود ندارد، پس از ایجاد محیط‌های کاری مخصوص ساخت مدل‌های سطح به PART DESIGN انتقال داد و پس از تبدیل آن به یک مدل صلب، آن را با مدل موجود ترکیب کرد. هرگونه تغییر در مدل سطح به مدل صلب نیز انتقال می‌یابد و ارتباط این دو مدل همواره برقرار است مگر اینکه طراح تصمیم بگیرد با قطع موقت یا همیشگی این ارتباط برهمکنش بین دو مدل را تحت تأثیر قرار دهد.

هر زمان طراح در مراحل طراحی قطعه دچار خطا شود سیستم با دادن پیغام خطا یا هشدار او را از بروز خطا آگاه می‌سازد. همچنین در زمان اجرای فرمان‌ها با نمایش پیغام‌های کمکی، کاربر را در انتخاب موضوعات مناسب برای اجرای فرمان یاری می‌دهد. اینجاست که مفهوم Interactive در CATIA معنا می‌یابد (CATIA سر واژه عبارت Computer Aided Three- dimensional Interactive Application است). واژه Interactive در فرهنگ واژگان علم رایانه معرف روشی است که توسط آن مبادله اطلاعات بین کاربر و رایانه میسر می‌شود؛ همچنین از آن با عناوینی همچون هم کنشی یا وابسته به تأثیر متقابل یاد شده است. این قابلیت، CATIA V5 را همچون همکاری در کنار طراح قرار می‌دهد و او را در ایجاد یک طرح قابل قبول یاری می‌کند. در واقع ویژگی این نرم‌افزار هوشمند بودن آن است.

modify: بزرگنمایی با استفاده از یک دوربین، بزرگ کردن طراحی‌ها، کوچک کردن طراحی‌ها، ایجاد نمایی عمود بر یک صفحه.

render سبک سایه پردازی (سایه – سایه با لبه های مشخص– سایه با لبه های مشخص و بدون لبه های صیقلی، سایه با لبه های Style مشخص و لبه های ندید – سایه با توجه به جنس – به شکل شبکه سیمی – سایه طبق تعریف کاربر).

در PART DESIGN می‌توان طراحی قطعات و ابعاد آن‌ها را فرموله کرد و رابطه آن‌ها را با هم برقرار ساخت. این بخش در CATIA V5 با نام Formula شناخته می‌شود. این نرم‌افزار در این زمینه خصوصیت ممتازی دارد. در طراحی قطعه علاوه بر برقراری رابطه بین قسمت‌های مختلف یک قطعه با اندازه‌هایی از نوع Length، متغیرهای دیگری از جنس زمان، جرم، حجم، وزن، چگالی، مساحت، ممان اینرسی، انرژی، نیرو، اینرسی، ممان، فشار، دما، دبی حجمی، فرکانس، توان الکتریکی، ولتاژ، مقاومت الکتریکی، جریان الکتریکی، شتاب خطی، شتاب زاویه‌ای، انرژی کرنش و... را می‌توان تعریف و به هم وابسته نمود.

Formula می‌تواند پارامترهایی با دیمانسیون‌ها متفاوت را به هم مرتبط کند. یک قطعه مکعب شکل با یک سوراخ قرار گرفته بر وجه بالایی آن را در نظر بگیرید. طبیعتاً عمق این سوراخ توسط یک اندازه کنترل می‌شود اما با استفاده از این قابلیت می‌توان با نوشتن رابطه‌ای، عمق سوراخ را به وزن قطعه وابسته کرد تا با تغییر وزن قطعه عمق سوراخ افزایش یا کاهش یابد.

اگر عملیاتی به صورت تکراری انجام می‌شود می‌توان با نوشتن مجموعه‌ای از توابع در یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی یک Macro ایجاد کرد و هر بار که نیاز به اجرای مجموعه‌ای از عملیات بود تنها با فشردن دکمه‌ای آن‌ها به صورت متوالی انجام می‌شود. با این روش وارد کردن مختصات کارتزین 1000 نقطه توسط برنامهٔ که از امکانات نرم‌افزارهای Excel و Visual Basic استفاده می‌کند زمان انتقال داده‌ها و درصد خطا کاهش می‌یابد. یکی از خصوصیات اکثر نرم‌افزارهای ایجاد شده بر پلات فرم Windows امکان نوشتن Macro است. Macro با یک زبان برنامه‌نویسی Visual Basic نوشته می‌شود و پس از اجرای آن می‌توان مجموعه‌ای از فرمان‌ها را با تنها با کلیک بر یک دکمه اجرا کرد. این نرم‌افزار نیز از این قاعده مستثنی نیست و این قابلیت را دارد.