close
تبلیغات در اینترنت
140 پوزیشن جنسی به صورت انیمیشن
کتاب عشق شیرین
140 پوزیشن جنسی به صورت انیمیشن
معرفی محیط مونتاژ کتیا

آموزش نرم افزار کتیا

معرفی محیط مونتاژ کتیا


محیط Assembly Design جزو محیط‌های کاری در دوره مقدماتی کتیا " target="_blank">آموزش کتیا می‌باشد و غالباً یکی از محیط‌های آموزشی در دوره مقدماتی کتیا " target="_blank">آموزش کتیا است.
مسیر ورود به این محیط از منوی Start بخش Mechanical Design و در نهایت Assembly Design می‌باشد.
در این محیط از نرم افزار کتیا CATIA، ما با کمک گرفتن از ابزار های این محیط قطعات مختلف را با یکدیگر مونتاژ کرده و قید گذاری می‌کنیم و میزان تداخل قطعات را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.
این محیط از نرم افزار کتیا پیش نیازی برای یادگیری نقشه کشی قطعات مونتاژ و استخراج نمای انفجاری در محیط Drafting، متحرک سازی قطعات مونتاژ در محیط DMU Kinematics، فرمولار و جداول طراحی مجموعه ای از قطعات در محیط Knowledge Advisor، آنالیز قطعات مونتاژ در محیط Generative Structural Analysis، قالب سازی و ماشین کاری با استفاده از گیره و ... می‌باشد.

کاربر می‌تواند قطعات طراحی شده در محیط Part Design را در این محیط با دستورات آسان و کاربردی، مجموعه را مونتاژ نماید همانند یک کارگاه مونتاژکاری حتی می‌توان از این محیط به محیط تهیه مدل برگشت تا مدل را ویرایش کرد و دوباره برگشت بدون آنکه از محیط CATIA خارج شد. این امر برای طرح‌هایی که به صورت ابداع و اختراع می‌باشند و قطعات متناسب همدیگر باید طراحی شوند، خیلی کاربردی خواهد بود.
کاربر به راحتی می تواند قطعات مدل شده (طراحی شده) را به این محیط کتیا وارد کند تا کارهای مونتاژ روی آن‌ها انجام دهد. یکی از این فعالیت‌ها، آنالیز حجمی روی مجموعه می‌باشد مانند برخوردها، تماس‌ها و لقی‌های بین قطعات می‌باشد. دارای کتابخانه قطعات استاندارد می‌باشد و حتی کاربر هم نیز می‌تواند برای خودش یک کتابخانه از قطعات تهیه نماید. تهیه خودکار لیست قطعات به همراه مشخصات آن‌ها از دیگر توانمندی‌های این محیط می‌باشد.

قطعاتی که در سایر محیط‌های کاری CATIA V5 ایجاد شده‌اند پس از وارد کردن به ASSEMBLY DESIGN برهم سوار می‌شوند. پس از قرار دادن قطعات بر روی هم با استفاده از قیدهای مونتاژی، می‌توان داده‌هایی از مجموعه مونتاژ شده از قبیل جرم، فهرست و تعداد قطعات را استخراج کرد.

بدیهی است که روند صحیح طراحی یک ماشین (Machine) از ASSEMBLY DESIGN آغاز و سپس فایل تک‌تک قطعات ایجاد می‌شود؛ شاید به همین دلیل این محیط کاری، Assembly Design یعنی محیط کاری طراحی مونتاژ نامیده شده است. این گفته ممکن است با تصور شما از طراحی در نرم‌افزارهای طراحی مکانیکی یعنی طراحی تک‌تک قطعات در PART DESIGN و سپس انتقال آن‌ها به ASSEMBLY DESIGN متفاوت باشد. این روش برای مجموعه‌های ساده و مشخص استفاده می‌شود اما در طراحی مجموعه‌های پیچیده نمی‌تواند کاربرد داشته باشد. در این‌گونه مجموعه‌ها قطعات در کنار یکدیگر شکل می‌گیرند و با حضور چند قطعه می‌توان قطعه جدید را طراحی کرد. این بدان معناست که باید بتوان داخل ASSEMBLY DESIGN قطعه ایجاد کرد.

وقتی قرار است در طراحی، داده‌های طرحی از ذهن شما به عنوان طراح به محیط نرم‌افزار منتقل شود هر قطعه زمانی که در کنار سایر قطعات قرار داشته باشد شکل نهایی خود را پیدا می‌کند. آیا تا کنون با مشاهده قطعهٔ از یک ماشین پرسیده‌اید که چطور این شکل خاص برای این قطعه به ذهن طراح رسیده است؟ باید بدانید یک قطعه به تنهایی طراحی نمی‌شود و شکل و خصوصیات آن در ارتباط با سایر قطعات یک مجموعه شکل می‌گیرد. پس می‌توان دو روش طراحی برای در نرم‌افزارهای طراحی مکانیکی متصور شد:

1- روشی که در آن قطعات از قبل ایجاد شده در محیط کاری طراحی قطعه در محیط کاری طراحی مونتاژ روی هم سوار می‌شوند (روش طراحی Bottom Up).

2- روشی که در قطعات در محیط کاری طراحی مونتاژ همزمان با مدل شدن در کنار یکدیگر، روی هم سوار نیز می‌شوند (روش طراحی Top Down).

اصولاً زمانی طراحی از روش اول استفاده می‌کند که نقشه یا خود قطعه را در اختیار داشته باشد و بخواهد آن را وارد محیط نرم‌افزار کند (گرچه در این حالت نیز بهتر است از روش دوم استفاده شود). با در پیش گرفتن چنین روشی دیگر واژه (طراحی) برای کار انجام شده توسط کاربر مناسب نیست بلکه فقط انتقال داده به سیستم CAD انجام شده است.

در طراحی قطعات با روش Top Down با نوشتن فرمول و رابطه میان ابعاد و شکل آن‌ها ارتباط برقرار می‌شود تا تغییرات قطعات، سایر قطعات مجموعه مونتاژی را تحت تأثیر قرار دهد. در ASSEMBLY DESIGN علاوه بر مونتاژ قطعات می‌توان شروع به مدل کردن آن‌ها کرد. به طور خلاصه می‌توان گفت که ASSEMBLY DESIGN یک محیط کاری برای طراحی قطعات و برقراری ارتباط بین اجزاء یک مجموعه برای دستیابی به مهندسی همزمان با هدف ایجاد یک مجموعه مونتاژی و ایجاد همزمان تک‌تک قطعات در PART DESIGN می‌باشد.

ASSEMBLY DESIGN دارای ابزاری برای بررسی تداخل قطعات یک مجموعه مونتاژی است. این تشخیص ممکن است در یک مجموعه مونتاژی با تعداد قطعات کم امکان‌پذیر باشد اما در مجموعه مونتاژی با 15000 قطعه ریز و درشت وجود چنین ابزاری در طراحی قطعات بسیار مهم است. با استفاده از ابزار Clash Analysis علاوه بر تشخیص تداخل بین قطعات می‌توان حداقل فاصله لازم بین آن‌ها را نیز بررسی کرد. در یک شاتون سوار شده بر میل‌لنگ به دلیل لزوم قرار گرفتن غشای نازک روغن میان این دو قطعه، نرم‌افزار باید فاصله بین این دو قطعه درگیر را از نظر کمتر نبودن از مقداری معین (ضخامت فیلم روغن) بررسی کند و در صورت بروز خطا در طراحی با ارسال پیغامی کاربر را از آن آگاه می‌کند.

این محیط کاری دارای فرمان‌هایی برای ایجاد نمایه بر مجموعه مونتاژی است. به عنوان مثال برای سوراخ کردن محل پیچ‌های مورد نیاز برای بستن درب جعبه دو روش وجود دارد؛ روش اول انجام عملیات سوراخ کاری بر روی جعبه و درب به صورت مجزا در PART DESIGN و سپس مونتاژ آن‌ها در ASSEMBLY DESIGN می‌باشد. این روش باعث عدم انطباق سوراخ‌های دو قطعه در تغییرات محل و ابعاد سوراخ‌ها می‌باشد. روش دوم این است که پس از مونتاژ دو قطعه در ASSEMBLY DESIGN، با استفاده از مجموعه فرمان‌های Assembly Feature عملیات سوراخ‌کاری بر روی درب و قطعه همزمان انجام شود.

در برخی تصاویر، بخشی از یک ماشین به صورت برش خورده و بخش دیگری از آن برش نخورده نمایش داده می‌شود. با استفاده از یکی دیگر از فرمان‌های Assembly Feature می‌توان یک مجموعه مونتاژی را به صورت سه‌بعدی با هدف درک بهتر چگونگی ارتباط قطعات و مکانیسم آن برش داد.

یکی از خصوصیات یک محیط مونتاژ این است که در حین طراحی لیستی از قطعات با تمام خصوصیات فیزیکی و مکانیکی آن‌ها از قبیل جنس، وزن و تعداد قطعات منفرد و مشابه تهیه گردد. این لیست که در اصطلاح bill of Material یا BOM گفته می‌شود در ASSEMBLY DESIGN نیز به صورت خودکار همزمان با طراحی مجموعه تهیه می‌گردد.

با استفاده از مجموعه فرمان‌های Measure می‌توان اندازه برداری‌های پیشرفته‌ای را از روی ماکت دیجیتالی انجام داد؛ مانند اندازه‌گیری وزن یک قطعه، اندازه‌گیری وزن و مرکز ثقل مجموعه قطعات، مساحت سطوح، حجم قطعات، مرکز جرم و حتی مرکز جرم یک سطح.

ابزار Sectioning که در کمتر نرم‌افزار طراحی مکانیکی مشابه آن یافت می‌شود می‌تواند فصل مشترک بین یک مجموعه مونتاژی و یک صفحه را مشخص کند (یک مقطع خاص از مجموعه).


مطالب مرتبط با معرفی محیط مونتاژ کتیا:
ارسال دیدگاه جدید
نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی